Thursday, May 5, 2011

Nak pinjam duit 5ringgit nak buat beli gula dengan teh..

Mak ada dik?


Mak?errr...adaa..kat dapur..


Owh takperla akak nak tanya nak pinjam duit 5ringgit boleh tak?esok2 ada duit balik akak bayar..


Urmm..duit..errrkkk..


Takper adik tanya la mak dulu boleh ke tak yer..


Owh kejap eyh..


Ma!!!!


Ya...


Ni ada orang datang ni..


Haaaa..kenapa ni?


Tak makcik saya ni nak mintak pinjam duit 5ringgit kalo boleh..nanti esok macam tu saya bayar..nak buat beli gula ngan teh sebab satu apa pun tak ada nak makan kat rumah..


Owhh..laaa..makcik bagi gula la yer..makcik nak bagi duit pun bukan orang senang jugak..ni makcik bagi gula dengan teh..


Terima kasih makcik..nanti saya ganti yaa..


Eh..takperla..makcik ikhlas..tak payah ganti..


Betul makcik?terima kasih banyak2 yaa..tadi saya dah pergi minta rumah abang R**** tapi dia kata tak ada duit..biasala..orang susah macam saya takder orang pandang..




Maka pulangla seorang wanita muda beranak 2 ke rumahnya semula mungkin..kejadian adalah malam semalam selepas isyak..Wanita berusia 28 tahun itu orang kampung sebelah..tapi aku kenal la jugak beliau sebab pernah sekolah sama2..banyak jugak aku dengar cerita pasal dia..minta duit sana sini..orang jual ikan tengah jalan pun dia tahan nak minta duit beli susu anak..


Entahla taknak cerita lebih2..mak aku bukan taknak bagi duit tapi dia beringat..nanti bagi hari ni esok datang lagi..selalu sangat dah dengar macam tu..tapi lebih baik bagi gula n teh boleh dia buat minum sekeluarga hari2..terfikir mana suaminya dan kenapa tak cuba bekerja..bukan nak pandang hina tapi persoalan tu tak terjawab setiap kali aku nampak dia..

4 comments:

Redbloodsnow said...

tu la kan. klo zie dgn mak yana...mmg tak akan bg gak. coz if bg, seems like kta galakkan dia tak berdikari.

klo sekali dua, ok la. tp if selalu..mmg tak leh lah. If nk duit, kerja la kan. jgn waitress ke, tukang cuci pinggan ke utk sara anak

bkn dgn meminta dgn org..alahaii.

z a z a said...

kesianye dkt kakak tu... mane la pegi suami dia tu.. cuk2.. moga allah beri rezeki yg tidak disangka2. amin..

aNaYaNa said...

K.zie :

tuh la tak paham tuu..sebab tu taknak bagi muka sangat..kita pun pernah susah..tapi not dat way la cara cari rezeki..huhu..kesian ada..geram pun ada nyway..

aNaYaNa said...

zaza :

entahlaa..semoga beliau dapat hidup dengan lebih baik la lepas ni memandangkan anak2 semakin besar..hmm..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...