Sunday, November 21, 2010

dosa kuku dan jari

dalam meniti kehidupan sehari hari ni kadang2 kita leka dengan hal2 yang kecik2 ni..kita anggap remeh..tapi sebetulnya hal2 kecik macani la kalo tak dijaga akan menjadi kudis dalam kehidupan kita..berjangkit..kudis benda elok ker?sure tak kan?


pitcha:by google


jangan kita lupa..kuku dan jari juga punya hak tersendiri untuk menyebabkan kita berdosa..ish..ish..slalu2 dok dengar tangan berdosa sebab mencuri..tapi kuku dan jari juga ada part dosa yang tersendiri..hehe..awas!


ok..rasanya bab kuku kalo yang alert mesti ramai yang dah tahu kan..kita sebenarnya tak boleh nak keep kuku kita biar panjang2..tapi tu la trend orang skang ni..harus diingat menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti  memelihara sekandang babi..hurmm....dasyat tak?


adalah diceritakan kalau mana2 ibu2 yang berkuku panjang biasanya anak2 akan menjadi bebal sebab diberi makan dengan bahan yang kotor yang ada di celah jari si ibu sewaktu menyediakan makanan..
mengikut info kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia iaitu E-Coli..kuman tersebut tak akan hilang walaupun dicuci dengan sabun..


by google


bagi mana2 yang masih bujang kalo berhasrat nak bina masjid tu make sure la your partner bebas dari masalah kuku panjang..Insyaallah kehidupan akan sejahtera..oleh itu sentiasalah berkuku pendek untuk kebersihan dan kesihatan diri..


ok tu bab kuku kan..ni sikit info bab jari pulak..korang2 semua yang mana suka pakai ring dekat jari telunjuk dan jari tengah sila tanggal dan pakai pada jari yang lain yer..
Nasihat Nabi Muhammad saw kepada Saidina Ali sesudah bernikah dengan puteri baginda;Siti Fatimah:


-Kalau memakai cincin pakailah di
: 1) jari manis
 2) jari kelinking(anak jari)


-dan jangan memakai pada
: 1) jari tengah
 2) jari telunjuk


Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.
p/s-Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.




bersengal-sengalan di ofis arini..

Saya hanya berkongsi dengan korang mana2 yang terbaca yer becoz sharing is caring..
muuaahhss!!!

2 comments:

azzey said...

aNaYaNa: tk pnh simpan kuku panjang coz bila pjg sikit je dh potong.....hu3...

ZianaRazali said...

azzey...
owh bagus2..samerla kita..hiks...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...