Thursday, January 13, 2011

kalo dah putus buatlah cara putus

gambar hiasan

dulu masa bertunang bukan main lagi nak beradat segala..lepas tu siap pesan kalo jadi aper2 lepas ni pon biarla beradat jugak..tak kesahla..akurkan saja..lagipon taktaw ketentuan Tuhan kan..
tapi orang kata..kalo dah jodoh tak ke mana,n kalo takder jodoh nak buat camana?akhirnya ikatan pertunangan yang dibina tak sampae setahun putus..putus dengan cara yang sangatlah tidak beradat dan beradab pn yer jugak..dah masuk taun baru pun tapi kami kat sini masih menunggu..menunggu kesahihan putusnya pertunangan ni..

sebenarnya ni kisah abang saya..yang bertunang bulan 4 aritu dengan orang sungai buloh selangor..orangnya sangat lawa ok..sebiji jerawat pon takder kat muka..keluarga pon bukan calang2.. orang2 alim agama semua..sangatlah santunnya..tapi biasala mungkin dyorang tak kuat dugaan bertunang..akhirnya putus..si perempuan tu la yang mintak putus..katanya abang saya tak faham dia..puas dah memujuk melibatkan dua2 keluarga pulak tuw tapi keras kepala upenyer..abang saya pon give up la..buat apa nak merayu orang tak sudi lagi..sebenarnya macam2 dah jadi dalam proses tu..tapi biarlah antara keluarga sahaja yang tahu..

lepas tu pihak keluarga perempuan beritahu akan datang kelantan untuk jumpa keluarga kat sini untuk putus secara rasmi dan beradat la kononnya..tunggu punya tunggu tak datang2 jugak..macam2 alasan bagi..tapi still cakap nak datang..kami bukan aper cincin 2 bentuk tu kalao gadai dah berapa?emas tu weyh emas..hahaha..melebih pulak..

siblings n bekas tunang abang saya(tepaksa itamkan) demi menjaga privasi..keh2..

tak kesahla tu hak belah laki kan..wajib dapat balik..dah kau nak putus sangat..kalao ikut adat pun kalao pihak pempuan yang mintak putus bukan ker kena bayar 2 kali ganda dari jumlah yang pihak laki tanggung masa meminang aritu kan?beribu2 abes abang saya weyh..baru bertunang..dahla tu putus tak sampae ke mana..tahla..tak faham sangat adat2 ni..bukan amik port sangat..orang kita ni adat dilebihkan dari agama..entah ape2 la..

sekarang ni abang saya dah bertunang dengan orang lain pun..tunggu masa nak kawin jer..kejap jer kan carik pengganti?hehe..dah 28 weyh abang saya..tua dah kao Wox..nama manja tuh..haha..tapiiii..apa pun tak dapat lagi..dahla tu cakap tak jadi datang sebab sibuk n kata nak pos cincin..pos pun alasan yang dah bebulan2..sibuk nau lah..keje cikgu jer pon apa yang sibuknya...bagi pihak kami ni,bukan lah terdesak sangat dengan cincin 2 bentuk tu..tapi kalao dah namanya hak kenala tuntut kan..dan bagi mereka pulak kalao rasa bermaruah,buatlah secara bermaruah dan beradat seperti yang dyorang  katakan..

walaopun bukan saya yang bertunang, tapi saya dapat rasa geramnya..abang saya tu ahli keluarga saya..darah daging saya..mau tak sama2 naik darah?huhu..kesimpulannya janganla bertunang kalo belum bersedia..lepas tu jangan bertunang ngan budak sekolah..heheh..masa abang saya bertunang taun lepas bekas tunang dia baru 19 taun,baru masuk kolej..kolej islam kat selangor..hehe..padanla..tak abes pikir lagi budak tu..lepas tu dapat berita dia dah berenti belajar sebab stress dan ikut kakak dia mengajar kat salah sebuah sekolah swasta..hurmmm..

perkara ni jadi iktibar untuk saya dan family..paling iktibar adalah ma..taknak menantu orang jauh2 lagi..hahaha..macam2 la orang tua..bab jodoh sape sangka kan?



sekian amukan saya..teehee..^__^


14 comments:

Myra Jay said...

Itula kan, tak semua org leh ikut adat..
Kalau malu mmg adat diketepikan lah..
Apapn moga abg yana bahagia selalu..

Princess Nur said...

dugaaaannn..sabar ek..

Rama2Ungu said...

hmm...girl tu baru nak terbukak minda dia dah jadi tunangan org...smakin dia meningkat usia baru dia terasa kot yg dia tak bersedia lagi nak pikul tanggngjawab tu..hehehehe

papepun, jangan la smpai mengecewakan pihak lain pulak kan..tak baik la camtu.. kalau dah betul nk putus, buat cara yg btul..

sissyira said...

salam

bertunang apa smapai dah habis beribu3..

peliknya..

apa pun lelaki mmg cepat cari pengganti berbanding dengan perempuan.

orang tua memang, kalau boleh tak nak menantu jauh, nnti kalau depe sakit depe mati, depe takut anak anak tak sempat jumpa balik jengok depe...

asfira aminuddin said...

babe, biasalah tu. time tunang mmg bnyak dugaan kan. tamau bertunang! hihi.

mekchu said...

boleh tahan jugak adik akak ni membebel. hehehe...

aNaYaNa said...

thanks kak MJ..harap2 begitu la..

aNaYaNa said...

K.nur..
yana sabar jer..hehehe..

aNaYaNa said...

betul tu Rama2Ungu..beliau baru nak matang tu..takleh buat keputusan secara logik lagi..eceehhh..:p

aNaYaNa said...

yer syira..memang gitul sebabnya orang tua taknak menantu jauh2..takut sakit pening anak2 payah nak jenguk..

abang yana abes ribu2 sebab jauh kan kelantan ke Kl..n dia tanggung sumer kos kami2 yang g sana..barang2 hantaran lagi..huhu..gasak..

aNaYaNa said...

fyra..
hahaha..bagoss2 takyah tunang kawen tross..jimat belanja..teehhee

aNaYaNa said...

mekchu..
nasib baik akak boley tahan lagi..
kah3..

GadisMerahJambu said...

budak xde maruah~
xtau malu~

Cik Puan Zura said...

yana, terjah je ke rumah dia untuk ambil balik cincin tu..oo tak malu la itu orang...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...