Monday, April 11, 2011

Penyakit LUPA!Did u suffer this?Camana nak avoid?

Alahaaiii..rasa kesian tak?muda2 dah terkena penyakit lupa kan..or tak terlalu sensitip kot kalo aku kata nyanyuk..heeii..im one of the victim yang sapper this penyakit lol.




Yerla sejak 2,3 menjak nih r, aku pasan lor..selaluuuu luper..kerap sangat dah..yang paling aku detect sekali bila aku nak reply sms la..kan bila dapat tuh kita baca ofcosla kan..n bila tekan part reply..teurssss...ehh..apa benda nak reply nih???ahahha..sungguhla..terpaksa aku go back to inbox n HAPAL ko..kalao yang panjang lagi hazab weyh..


Jadiknya terpikir2 la aku ni..apa sebab aku jadi cam lost jer skang ni..cepat lupa..payah nak ingat..haihh..banyak makan semut nih..ehehe..kadang2!(sebut cam p.ramlee).Mujurla aku dah tak jadi student..kalo tak mao fail semua sebab asal baca jer lupa..heee..


So,aku adala cari cara n pengalaman aku sesikit untuk avoid kudis nih..


1) amalkan DOA dari surah al mu'minun..aku ambik versi tafsir je yer..tak berani copy bahasa al Quran lam ni..huu..

   “Ya Allah , tambahkanlah buat kami jangan Engkau kurangkan , Muliakankah kami , jangan dihina , berilah buat kami , jangan ditahannya , dan pilihlah kami jangan Engkau biarkan , dan redhailah kami dan redhailah pula semua usaha kami”


-aku sedang menghapal..:)


2) Sarapan pagi
kena makan sarapan pagi..kalo tak bekalan nutrisi pada otak akan berkurang menyebabkan kepala hotak kita lemah atao lembab..

-hok ni aku buat sekarang..tapi sarapan aku kol 10..hehehe


3) Jangan makan banyak2
 - walaupun kena makan sarapan or what tapi janganlah ko melampau pi bantai makan sampai kenyang n penat pulak..nanti membebankan pembuluh darah otak tu.


4) Jangan tidur lebih2..
 - haa yang nih ari minggu memang keje aku lar..ngeee


5) Jangan tutup muka time tidur..
 -akibatnya otak menerima lebih karbon dioksida dari oksigen dan akan membawa kepada kerosakan otak..


6) Selalu berfikir..
-haa..kena selalu suruh otak kita ni pikir..means kau cariklah sesuatu topik untuk dibualkan n dikaji dengan kawan2 or family..just lets it 'macamana' 'kenapa'..begitu..apa2 saja la..jangan pegi jaga tepi kain orang sudah..huhu..


7) Jangan minum bnda tercemar..cam yang dah masuk semut ker..or apa2 yang boleh membenakkan kepala hotak kita..


8) Jangan tengok perkara2 yang dilarang..haaa..paham lah ko sendiri..sebenarnya bukan tengok jer..buat pun jangan..benda yang boleh melemahkan daya fikir yang positif laa..ada jer orang pikir yang negatif ye dak?ituh exclude eyh..




Dan.....banyak lagi la sebnarnya..ada banyak lagi cara..asal kita ada usaha untuk merawat penyakit ni maka semuanya pasti boleh..aku bagi tips ni eh tips ker?huhu..bukan untuk jadi pakar how to yer..just at fisrt aku nak cari cara penyakit aku gak..maklumla peluper..dah alang2 blog aku pun sunyi baiklah aku post...so kalau korang pun berpenyakit lupa boleyla apply mana yang nak..ok?tak rugi..free jek pon..:p

sumber : sumber mumber

3 comments:

Zaza said...

kan ade hadith [klu x slap] kate yang
kne berhenti makan slbm kenyang..

lawat blog kite jgk!!

Qaseh Dalia said...

qaseh kuat berfikir...
qaseh tido byk
qaseh jarang sarapan ..
patutlah skang byk lupe huhu

Zaza said...

oh.. thanks for the tips. kene try nih. hihihi.

view + comment blog kite.. hihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...