Wednesday, April 20, 2011

Kenapa Kita Suka Sangat Bergosip Tentang Orang Lain?Membuka Aib Orang Lain?Kita Bagaimana?

Bismillahirrahmanirrahim..


Lama aku tak tulis blog ni..lagipun takder apa yang best pun nak dikongsi..Aku bukak jer blog setiap hari..tiap hari kerja la..pepagi lagi kerjanya baca blog korang2 semua yang aku follow..ada yang best aku baca sampai abis..ada yang tak best aku scroll down jer..ehehe..jangan terasa lak..alah macam korang tengok blog aku la terus tengok tajuk jer kan?heh!


Banyak yang aku perhatikan kita2 ni suka sangat ambik hal pasal orang lain kan?lagi2 pasal artis..waahh..kemain lagi buat entry..follower2 pun laju jer klik nak baca nak2 pasal artis mengandung sebelum kawin la..baru kawin bape bulan dah ada anak la..artis pakai baju nampak itu ini la..eh,aku pun sama la laju jer g klik nak baca..haahaa..



Tapii....setakat ni aku takderla nak ulas komen jugak..memangla hot buat entry gempak2 gitu kan..tapi bila aku pikir2 sebenarnya tu dah kira membuka keaiban orang lain..sungguh!apa yang dah berlaku kat diorang tu antara mereka dengan Allah sepatutnya..kita nak sensasikan kenapa yer?nak bagi semua orang tahu,then diorang rasa malu then dengan harapan diorang berubah????


Ohhhh...macam kita silap jer kan tafsir macam tuh..sepatutnya kita doa diorang biar berubah..bukan kutuk kaw2 bagi pedas2 sikit bia diorang maluuuu sendiri..hello?kita tu?kita tu sempurna sangat ker dok kutuk2 orang..aibkan orang?bukan maksud aku biar jer diorang nak buat apa..tapi rasanya ada banyak pihak yang lebih layak menegur bukan mengutuk..salah ker kalau kita doa mereka sekaligus muhasabah diri kita?


Semua orang buat silap di dunia ni..siapa kita untuk menghukum dan memalukan orang lain?apa perasaan kita kalau ada orang lain yang tanpa segan silu membuka keaiban kita?marah?mencarut?mendoakan yang tidak baik untuk orang itu?atau terus kita rasa malu dan insaf??fikirkan..


Aku bukan cakap dalam konsep artis je tapi meliputi semua la..paling2 kita tak suka dengan sikap or tindakan seseorang kita tegurla sebaiknya..kalau tak mampu baik kita doa jer dalam hati..aku memang tak boley blah bab tegur2 ni..tak mampu aku..dalam hati jerla..sebelum doa tu syaitan berbisik jugak 'eee..teruknya dia ni,apalah itulah'..tapi bila da tesedar insap balik..hehehe..


Tak apalah yang penting jangan kita memalukan orang lain di depan orang yang lain untuk kepentingan kita..tak sesuaaiiii laa..cakap tentang kita2 jer sudah la kannn??kang tak tertanggung pulak neraca belah kiri nak timbang amalan kita nanti..heehee...:)


Wassalam.

5 comments:

Qamaruls said...

betul2.. sepatutnyer doa la org tu berubah bertambah baik.

ni lagi nyer dikutuk.. lg jadi teruk la org tue. kan.

ZianaRazali said...

qamarul : yer betul..harap kita pun takderla kutuk2 saper2..hehe

Al said...

betulX3

tlis psl diri sndiri lg syok,x yah pikir psl dosa ngumpat2 nih..

ZianaRazali said...

AL : taw xper kan..dahla dosa sendiri tak tertanggung..keh3..

Anonymous said...

Hey there! I understand this is somewhat off-topic but I had to ask.
Does operating a well-established website like yours take a massive amount work?

I am completely new to running a blog but I do write in my diary
every day. I'd like to start a blog so I will be able to share my experience and thoughts online. Please let me know if you have any kind of recommendations or tips for brand new aspiring bloggers. Thankyou!

my website cellulite treatment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...